Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu dobrego contentu?
Jesteś Tu, by się nauczyć tworzyć i promować dobry content, ale jeśli nie czujesz się na siłach, chętnie zrobimy to za Ciebie.
Dowiedz się więcejKlienci agencji zajmujących się pozycjonowaniem z niepokojem reagują na spadek swojej strony o jedną czy dwie pozycje – i słusznie. Mało kto z nich zdaje sobie jednak sprawę z tego, co konkretnie ukaże się oczom użytkownika wyszukiwarki w momencie, w którym wpisze on nazwę firmy czy produktu. Z reguły widoczność po słowach kluczowych definiujących działalność firmy, utwierdza marketingowców w błogim przeświadczeniu, że temat pozycjonowania mają załatwiony – czy aby na pewno? Trzeba być świadomym tego, że wpisując nazwę firmy, Google również wyświetli na pierwszej stronie 10 wyników. A to, co się w nich znajdzie może być najważniejszym elementem widoczności firmy w wyszukiwarkach.
Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy zdać sobie sprawę z oczywistego (choć nie dla wszystkich) faktu. Jeśli zakładamy, że użytkownik szuka w wyszukiwarce danego produktu, powinniśmy również założyć, że w ten sam sposób zechce poszukać informacji o naszej firmie. SEO wizerunkowe jest budowaniem wizerunku firmy lub produktów w wyszukiwarkach internetowych. Jest to pozycjonowanie konkretnych treści (zawartych np. w artykułach, notkach, stronach partnerskich) po zapytaniach, w których użytkownik wpisuje nazwę firmy lub produktu. Zatem to, co znajdzie na pierwszej stronie wynikowej, w dużym stopni zależy od samego klienta.
Odpowiedzią są podane poniżej sytuacje, w których takich działań zabrakło. Często po wpisaniu nazwy danej firmy lub produktu (zwłaszcza gdy nazwa zapożyczona jest z języka angielskiego i jest trudna do wypozycjonowania) – na pierwszej stronie wynikowej użytkownik w ogóle nie odnajdzie linku prowadzącego do firmy, którą chciał znaleźć. Z pewnością taka sytuacja nie wpływa pozytywnie na postrzeganie danej firmy. Są oczywiście sposoby, aby taką nieobecność naprawić – np. poprzez kampanie linków sponsorowanych. Problem zaczyna się wówczas, gdy na podobny pomysł wpadnie konkurencja danej firmy, również umieszczając swój link sponsorowany. Wraz z rozwojem świadomości użytkowników wyszukiwarek takie zachowania będą marginalizowane. Coraz częstsza staje się praktyka zastrzegania nazwy własnej firmy w wyszukiwarkach, co skutecznie uniemożliwia możliwość „podszycia się” ze swoją konkurencyjną ofertą pod zapytanie.
Znacznie większym zagrożeniem dla wizerunku firmy lub produktu w wyszukiwarkach są negatywne treści i opinie na temat danej firmy lub produktu znajdujące się wysoko w wynikach wyszukiwania. Przykładów takich sytuacji jest w wyszukiwarkach mnóstwo. I tak, po wpisaniu nazwy jednego z banków, na pierwszej stronie wynikowej już w tytułach stron użytkownik dostaje informację, że szukana przez niego firma to – „Najgorszy bank w Polsce” oraz, że ten właśnie bank – „ to złodzieje!”. Nie trzeba chyba dodawać, że po wejściu w te linki użytkownik wyszukiwarki dostaje dodatkowe subiektywne informacje na temat szukanego produktu/firmy.
Idąc dalej – po wpisaniu nazwy jednej z sieci handlowych na pierwszej stronie oprócz linku do strony głównej firmy, użytkownik otrzymuje również dawkę humoru, w postaci parodii reklamy telewizyjnej szukanej firmy, ale również z tytułów stron dowie się, że w tej sieci pracownicy są wyzyskiwani, a produkty są nienajlepszej jakości.
Z pierwszych stron wyników wyszukiwarki dowiemy się również, że usługodawca pocztowy – „wciąż wyzyskuje i dyskryminuje!”, a zastanawiając się nad skorzystaniem z usług jednego z przewoźników już na pierwszej stronie wynikowej, po wpisaniu nazwy jego firmy dostaniemy następujące ostrzeżenie – „Lenistwo i brak dobrej organizacji było przyczyną oczekiwania 10 dni na przesyłkę, która miała dotrzeć w trakcie 1 do3 dni”.
Co ważne występowanie negatywnych treści na pierwszej stronie wynikowej nie dotyczy jedynie dużych koncernów, których działalność jest szeroko komentowana w Internecie. Podobnie negatywne opinie znajdziemy np. wpisując nazwę lokalnej szkoły jazdy, zakładu fryzjerskiego, mechanika samochodowego. Wszędzie gdzie ktoś postanowił podzielić się szerzej swoimi interakcjami z daną firmą.
Dlaczego tak się dzieję? Głównie dlatego, że wyszukiwarki nie różnicują – informacje pozytywne i negatywne mają dokładnie taką samą wartość. O tym, że jedna z nich znajdzie się wyżej decyduje głównie kontekst, w jakim pojawia się ta informacji i sile strony, na której jest umieszczona. Źródła negatywnych opinii w większości przypadków znajdują się na forach internetowych. Często takie fora posiadają silną stronę przez co komentarze na nich zawarte, zarówno pozytywne jak i negatywne, wyskakują wysoko w wynikach naturalnych.
Konsekwencje obecności negatywnych opinii na temat firmy czy produktu wykraczają poza reklamę internetową. Należy pamiętać, że olbrzymia grupa osób traktuje pole wyszukiwarki jako pasek adresu – co to ma wspólnego w SEO wizerunkowym? Pozornie niewiele.
Jeśli jednak uświadomimy sobie, że stałym trendem jest umieszczanie w przekazie reklamowym adresu internetowego firmy oraz dodamy do tego fakt, że znaczna grupa widzów po obejrzeniu reklamy, zachęcającej do odwiedzin strony internetowej, wpisze nazwę firmy /produktu w wyszukiwarkę właśnie – wówczas zagrożenie jest znacznie bardziej widoczne. Niedopatrzenie w zakresie kształtowania wizerunku w wyszukiwarkach może mieć dużo bardziej poważne i kosztowne konsekwencje. Na nic bowiem zdadzą się kreatywne pomysły i błyskotliwa realizacja, jeśli docelowa wizyta skończy się na pierwszej stronie wynikowej, na której rezultaty po konkretnym zapytaniu nie są tożsame z wartościami przekazywanymi przez firmę. Co ważne w takim przypadku zagrożone są niemal wszystkie kanały komunikacji, w których promowany jest adres internetowy strony – od radia, przez TV, outdoor, na prasie kończąc.
Firmy mogą próbować samemu moderować treści np. na forach umieszczając pozytywne informacje na temat własnej działalności czy produktów. Niemniej – pomijając wysokie ryzyko takich działań oraz ich dużą czasochłonność – efekty będą raczej krótkotrwałe.
Niektóre agencje SEO/SEM oraz agencje interaktywne wprowadzają powoli do portfolio swoich usług – SEO wizerunkowe, a więc budowanie pozytywnego wizerunku firmy w wyszukiwarkach. Skutecznie pozycjonują te treści (często dostarczane przez działy PR klientów), które w pozytywny sposób budują wizerunek klienta w wyszukiwarce. Takie działania wydają się być niezwykle skutecznym rozwiązaniem. Po pierwsze, to firma ma wpływ, jakie informacje pojawią się po konkretnym zapytaniu, po drugie takie działania są długoterminowe i profilaktyczne. Nawet jeśli pojawią się nowe negatywne opinie na temat danej firmy/produktu – znacznie zmniejsza się, szansa, że klient zobaczy je właśnie na pierwszej stronie wyszukiwarki.
Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu dobrego contentu?
Jesteś Tu, by się nauczyć tworzyć i promować dobry content, ale jeśli nie czujesz się na siłach, chętnie zrobimy to za Ciebie.
Dowiedz się więcejPiotr Zając
Silne zaplecze SEO bazujące na wartościowym contencie
Audyty stron i sklepów internetowych – zwiększ widoczność serwisu w Google
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |