Content marketing

Wartościowa treść w branży e-commerce

Opisy produktów. Jak przekonać klientów, że dobrze trafili?

0

Opisy produktów sprzedają. Jeśli są konkretne, pokazują korzyści a nie tylko cechy towaru i poparte są pozytywnymi doświadczeniami zakupowymi innych.

Opisy produktów często są niedocenionym elementem sklepu internetowego. Wklepane na szybko tylko po, by zapełnić lukę na karcie produktu i zawrzeć słowa kluczowe, które zostaną dobrze przyjęte przez roboty wyszukiwarek typu Google. To błąd, bo produkty w sklepie nie kupują wyszukiwarki tylko ludzie, którym zależy na rzetelnej informacji, sprawnej obsłudze i produkcie dobrej jakości.

Wbrew pozorom opis produktu nie jest łatwy ani w przypadku przedmiotów unikalnych ani ogólnodostępnych na rynku. Do nowych produktów trzeba wymyślić całą filozofię i przekonać klienta, że to, co sprzedajemy jest mu niezbędne do życia. Pomimo tego, że do tej pory świetnie sobie bez tego dawał radę.
Wydawałoby się, że produkty obecne na rynku opisać łatwiej. Najprostszą i zarazem błędną praktyką jest kopiowanie opisów od producenta i wklejanie ich na własną stronę. Po pierwsze to kradzież, po drugie zero kreatywności. Wyobraź sobie, że sprzedajesz taki sam produkt jak 10 innych sklepów. Co więcej, w podobnej cenie. Jak przekonasz klienta, że to u Ciebie warto kupić? Opisem właśnie.

W niniejszym artykule postaramy się podpowiedzieć Ci w jaki sposób tworzyć opisy, które pomogą przekonać do zakupu Twoich klientów, a może nawet wykreują kilku wiernych ambasadorów.

Nie wszyscy internauci to Twoi klienci

O konieczności stworzenia profilu potencjalnego klienta pewnie czytałeś już nie raz. Pytanie tylko dlaczego nie stosujesz się do tej rady? Oczywiste, chciałbyś sprzedawać jak najwięcej i to każdemu, kto zaglądnie na Twoją witrynę. Musimy Cię rozczarować – nie każdy użytkownik to klient. Opisując produkty przeanalizuj dokładnie swoja grupę docelową i poznaj jej zwyczaje i upodobania. Stwórz przykładowy obraz klienta – wygląd, zachowanie, zainteresowania, potrzeby, styl życia i sposób wypowiedzi. Dostosuj język do języka odbiorcy. Najlepiej pokazać to na przykładzie.

Klientami sklepu z koszulkami chrum.com są przedstawiciele młodego pokolenia, którzy chcą się wyróżnić, lubią zabawę słowem i niebanalne podejście do mody. Wydawać by się mogło, że zwykłe koszulki ze śmiesznym napisem to nic nowego, ale wystarczy przeczytać kilka opisów produktów, a najlepiej wszystkie teksty na stronie, by przekonać się, że każde zdanie ukierunkowane jest do konkretnej grupy docelowej.

Przykład opisu produktu w sklepie odzieżowym

źródło: chrum.com

O wszystkim, czyli o niczym

Wspaniała innowacyjna firma, doskonały produkt, godny zaufania producent, światowej klasy i wiele, wiele innych nic niewnoszących słów, frazesów, które zamiast przyciągać odpychają. Dlaczego pełno ich w opisach produktów? Bo to standardowe zapychacze, które zamiast informować zaśmiecają opis i odwracają uwagę od najistotniejszych dla klienta cech i korzyści wynikających z zakupu produktu. Co więcej, nadużywane tracą swoją moc i nie wzbudzają zaufania. Większość klientów czytając podobne teksty od razu ma wrażenie, że ma do czynienia z reklamą a nie merytorycznym i przydatnym opisem. Tekst zatem ma wnosić rzeczowe i konkretne informacje, które będą przydatne dla klienta. Przy tworzeniu opisu skup się na faktach, używaj liczb (pisz je jako cyfry – lepiej przykuwają wzrok), zrezygnuj z zapychaczy.

źle:
Innowacyjna żarówka LED od światowej klasy producenta. Wysoka jakość zapewnia długie energooszczędne użytkowanie. Żarówka LED wykonana z dbałością o każdy szczegół. Trzonek GU10 oraz gładka powierzchnia doskonale pasują do obecnie wykorzystywanych lamp. Żarówkę można w prosty sposób zamontować, a prawidłowa instalacja gwarantuje bezproblemowe działanie.
dobrze:
Reflektor LED Philips o mocy 2 W (zamiennik 20 W), biała ciepła barwa światła, trzonek GU10. Dedykowany do oświetlenia w domu, biurze czy lokalach usługowych. Pozwala na mniejsze zużycie energii nawet o 90%. Temperatura barwowa zbliżona do naturalnej, co sprawia, że pomieszczenie oświetlone reflektorem LED jest bardziej przytulne. Trwałość reflektora LED szacowana jest na 10 000 godzin bezawaryjnego działania. To daje nawet 15 lat energooszczędnego światła.

Przymiotnikowy zawrót głowy

Ważnym elementem opisu produktu są przymiotniki. Pomagają opisać wygląd produktu, jego cechy i korzyści, ale przesycenie opisu przymiotnikami wcale nie sprawi, że towar będzie się lepiej sprzedawał. Przy opisie należy zachować umiar, bo nadmierne używanie przymiotników zniechęca do czytania i je utrudnia. Przy opisywaniu warto trzymać się kilku zasad:

  • nie opisuj oczywistych cech, które klient widzi na zdjęciu (koloru, kształtu),
  • użyj tylko jednego przymiotnika przed rzeczownikiem,
  • używaj słów wyrażających emocję – na klienta lepiej działa zachwycający, kuszący niż ładny i innowacyjny.

Warto wspomnieć też o literówkach, błędach językowych i stylistycznych. Opis ma być dla ludzi – ma się dobrze czytać, być spójny i poprawny. Błędy zdarzają się najlepszym, ale świadczą o braku profesjonalizmu i mogą zniechęcić do zakupów. Bo skoro obsłudze sklepu nie chciało się przyłożyć do tekstów, to będzie jej się chciało nas dobrze obsłużyć? Raczej nie.
Co zatem zrobić? Po stworzeniu opisów, sprawdź je. Nie wstawiaj od razu na stronę, zostaw w dokumencie na kilka dni, wróć do nich i ponownie popraw. Czasem wzrok płata nam figla i nie zauważamy własnych błędów, więc niech Twoje opisy przeczyta ktoś jeszcze – żona, współpracownik. Idealnie, by osoba czytająca była też potencjalnym klientem, wtedy możesz dowiedzieć się czy Twoje opisy są jasne i pomocne w dokonaniu zakupu.

Korzyści zamiast zalet

Częstym popełnianym błędem jest skupianie się na samych cechach produktu, a całkowite pomijanie korzyści jakie może przynieść. A to właśnie one najbardziej interesują klientów. Warto więc stworzyć listę cech produktu, wybrać najbardziej istotne i wyjaśnić jaka korzyść jest z nimi związana. Dzięki temu poza charakterystyką produktu zmotywujesz klienta do zakupu.

Fakty w służbie sprzedaży

Klienci potrzebują faktów, to ważne szczególnie w sprzedaży internetowej, gdzie nie mogą zobaczyć, dotknąć czy spróbować produktu. Dostarcz im dowodów, że oferowane przez Ciebie produkty są najlepsze na rynku – zamieść na stronie certyfikaty, linki do wzmianek w mediach, daj wypróbować produkt blogerom i poproś o rzetelną ocenę. To ważne, bo przybywa nam coraz więcej świadomych klientów internetowych.
Doskonałym sposobem na budowanie zaufania do sklepu jest możliwość wystawienia opinii przez klientów, którzy już skorzystali. 70% klientów zasięga języka zanim dokona zakupu, dlaczego więc nie podać im tych informacji na talerzu? Wykorzystaj siłę rekomendacji – daj możliwość udostępnienia produktu w portalach społecznościowych, dodania opinii i ocenę konkretnego produktu albo całego sklepu. To nie tylko sposób na lepszy wizerunek i większą sprzedaż, ale i uzupełnienie stworzonego przez Ciebie opisu i informacja jakie cechy produktu są ważne dla klienta. Jakość komentarzy często decydują o wyborze sklepu.
Przydatność opinii innych najlepiej sprawdza się w sklepach z odzieżą. Przykładem może być internetowy sklep Top Secret. Klienci przy każdym produkcie mogą wystawić ocenę i dodać komentarz. Klientki piszą o materiale, kolorze, rozmiarach.

Przykład komentarzy klientów w sklepie odziezowym

źródło: topsecret.pl

Poza oceną warto pomyśleć o możliwości dodania przez klientów zdjęcia, na którym pokazany jest produkt w użyciu. To pozwoli uwiarygodnić ofertę i stworzy społeczność wokół Twojej marki. Fotografie z produktem w akcji ma jeszcze jedną zaletę – uświadomienie potrzeby posiadania. Często klient nie chce kupić młotka, chce wbić gwóźdź – ty pokazujesz mu, że Twój młotek potrafi rozwiązać ten problem.

Przydatne wnioski na koniec

Opisy produktów w sklepie mają wielką moc – skłaniają do zakupu, odróżniają Twoja ofertę od konkurencji, pomagają zdobywać wiernych klientów i tworzyć społeczność wokół Twojej marki. By tak było warto pamiętać o:

  • dostosowaniu języka do grupy docelowej,
  • pisaniu tylko o cechach popartych konkretnymi korzyściami,
  • nienadużywaniu przymiotników,
  • rezygnacji ze słownych zapychaczy,
  • podawaniu tylko konkretnych i przydatnych informacji,
  • nieopisywaniu oczywistych cech wynikających ze zdjęć,
  • poprawności językowej,
  • umożliwieniu oceny produktów przez klientów, którzy już go nabyli.

Oby nasze rady były przydatne w tworzeniu opisów produktu w Twoim sklepie i przełożyły się na realne zyski i rzeszę zadowolonych klientów.

O autorze

Joanna Gątarska

Pisze od kiedy nauczyła się trzymać długopis w ręce, obecnie najchętniej o copywritingu i tematyce związanej z social media. Po studiach polonistycznych postanowiła spróbować sił w reklamie i lokalnym czasopiśmie. Jednak najlepiej czuje się z laptopem na kolanach. W wolnych chwilach eksperymentuje w kuchni, na własnym blogu i w sali gimnastycznej. By poprawić sobie nastrój pisze zjadliwe bajki o najbliższych znajomych, ku ich niezrozumiałej uciesze.

Zostaw komentarz

Brak komentarzy

Różne rodzaje email marketingu

Ten artykuł jest jednym z początkowych rozdziałów mojej książki / ebooka pod roboczym tytułem „Skuteczny e-mail marketing”. Będzie on moim spojrzeniem na to zagadnienie oraz ...