Content marketing

Wartościowa treść w branży e-commerce

10 praktycznych propozycji na tworzenie wartościowej treści strony www

0

Być może nie każdy webmaster, czy nawet agencja interaktywna zgodzą się z taką tezą: strona internetowa to coś więcej niż zlepek nawet najbardziej atrakcyjnych zdjęć, grafik, animacji i zgrabnie zakodowanej struktury. Naszym zdaniem, obecnie jedną z najważniejszych rzeczy jest zupełnie coś innego. I z pewnością nie dotyczy to tylko serwisów informacyjnych, ale również stron firmowych, prywatnych i hobbystycznych. Niestety często jest tak, że element ten spychany jest na drugi plan, gdyż na pierwszy wysuwają się zdolności artystyczne grafików i programistyczne koderów.

Podparciem tej tezy niech będzie choćby wciąż rosnąca popularność wszelkiego rodzaju forów, a ostatnio i blogów internetowych (choć to ostatnie jest podyktowane również modą – moja 10 letnia siostrzenica też chce żeby założyć jej bloga!).

Przypatrz się jakiemukolwiek forum – czy znajdziesz tam oszałamiającą grafikę lub jakieś wyszukane skrypty? Raczej nie… Więc co sprawia, że niektóre fora mają lepszą oglądalność niż niejedna strona www? Odpowiedź jest prosta i jednowyrazowa…

TREŚĆ (inaczej mówiąc ZAWARTOŚĆ, ale ciekawa zawartość)

Tyle się teraz mówi o zgodności ze standardami, o ddzielaniu struktury dokumentu od jego prezentacji (CSS – Cascading Style Sheets – Kaskadowe Arkusze Stylów)… Szkoda tylko, że zazwyczaj na korzyść prezentacji.

Internauci szukają wartościowych treści! Wiadomo, grafika i cała reszta również są ważne, ale zawartość jest kluczem do popularności Twojej strony. Dlatego tym bardziej dziwi fakt, że już na etapie projektowania stron pytanie o zawartość schodzi na dalszy plan. Dlaczego?

Pewnie dlatego, że jest to temat stosunkowo trudny i najczęściej zbywany odpowiedzią typu: „Jakoś to będzie. Najpierw zróbmy stronę, a potem tam coś wstawimy…”. I zwykle tym czymś jest: strona o firmie (zazwyczaj historia i przedstawione władze, siedziba), strona kontaktu i strona z ofertą danej firmy.

Jeżeli Twoja strona tak wygląda, to zastanów się przez moment – po ilu wejściach znudzi się odwiedzającemu? Po ilu wejściach będzie on ją znał na pamięć?

Strona powinna przyciągać uwagę (i treścią i pozostałymi elementami).

Dobra strona to taka, która jest atrakcyjna z punktu widzenia użytkownika. Atrakcyjność z punktu widzenia użytkownika to coś, co „nakazuje” mu wracać na naszą stronę. Są to tak zwane z angielskiego „sticky websites”, które zawierają treść interesującą dla danego grona odbiorców. Stworzenie odpowiedniej przyczyny dla które internauci wracają na daną stronę jest kluczem do sukcesu i przeniesie się bezpośrednio na znajomość marki i/lub popyt na Twoje produkty czy usługi.

Jak więc zbudować wartościową treść?

Oto propozycje i przykłady, które możesz spróbować przenieść do siebie. Przykłady zaczerpnięte są z różnych serwisów www i są takimi, które się sprawdziły i są nadal na tych serwisach rozwijane, a przez użytkowników zostały uznane za wartościowe.

1. A może TOP 10?

Skoro sam nie możesz lub nie masz czasu dostarczać bogatej treści na swój serwis, możesz pokusić się o stworzenie listy 10 najlepszych źródeł informacji z Twojej branży. Możesz stworzyć listy i/lub opisy produktów, które są tematycznie związane z tematem Twojego serwisu. Taka lista powinna być jak najbardziej obiektywna i przedstawiać rzeczywiście najlepsze branżowe źródła informacji. Taki dział ułatwi Twoim użytkownikom (internautom) zdobywanie cennych informacji, a w ich świadomości zakoduje się to, że cenne linki pochodzą z Twojej strony.

Przykład takiego rozwiązania:

10 Powodów Dla Których Strategia Marketingowa Powinna Uwzględniać Internet – Zobacz tutaj

Top 10 Small Business Resources – Zobacz tutaj

 

2. Porównywanie produktów

Jeżeli prowadzisz portal tematyczny, to rozważ możliwość stworzenia działu Porównywania produktów i usług branżowych. Nawet zwykła tabela z funkcjonalnościami, porównująca dwa podobne produkty, dostarczy odwiedzającym interesujących danych i z pewnością będzie powodem, dla którego będą chcieli wracać na Twoją stronę.

Przykład takiego rozwiązania:

Porównanie produktów: Zobacz tutaj

Porównywarka cen: Zobacz tutaj – to oczywiście bardzo zaawansowane rozwiązanie, ale dobrze obrazuje przydatność.

 

3. Raporty dla klientów

Generowanie różnego rodzaju raportów dla klientów (użytkowników) to dobry pomysł na przyciągnięcie ich na Twój serwis. Raporty są za zwyczaj dobrze odbierane i chętnie przeglądane przez użytkowników jako cenne źródło informacji.

Przykład takiego rozwiązania:

Terry Love’s toilet report: Zobacz tutaj – może zabawny, ale skuteczny, szczególnie że do strony linkują również producenci tych produktów…

Raporty o e-mail marketingu: Zobacz tutaj

 

4. Przewodniki/Poradniki dla kupujących

To dotyczy głównie sklepów internetowych, choć przy niewielkich modyfikacjach może być zaawansowanym systemem porównującym możliwości produktów (patrz pkt. 2). Poradniki dla kupujących przyciągają uwagę zarówno kupujących, jak i reklamodawców – są więc z tego podwójne korzyści. Poradniki takie można zorganizować np. w formie kursu e-mailowego lub, tak jak w przykładzie poniżej, z pomocą formularzy w formie interaktywnej. Zadając użytkownikowi kolejne pytania pomagasz mu dopasować wybór do jego potrzeb. Poddajesz mu propozycję najlepszego rozwiązania na bazie jego odpowiedzi.

Przykład takiego rozwiązania:

Aktywny Poradnik Kupującego: Zobacz tutaj – polecam prześledzić sobie cały proces, aby zrozumieć o co chodzi.

Kurs o możliwościach oprogramowania do e-mailingu: Zobacz tutaj

 

5. Tutoriale

Tworzenie edukacyjnych tutoriali może i jest czasochłonne, ale się sprawdza! Przykłady wykorzystania bądź demonstracje tego jak działa lub jak wykorzystać dany produkt/usługę szczególnie w przypadku niektórych rodzajów branż. Taki tutorial jest nie tylko użytecznym narzędziem, lecz również pomaga użytkownikom wizualizować sobie to, jak będą mogli korzystać np. z danej aplikacji.

Warto rozważyć stworzenie demonstracji, praktycznych przykładów użycia/wykorzystania czy materiałów szkoleniowych – które będą brały czynny udział w edukowaniu użytkownika. Jest to ważny element budujący markę i więź użytkownika z daną marką. Przygotowywanie materiałów edukacyjnych z czasem może dać Ci również uznanie w środowisku jako znawcy danej dziedziny.

Przykład takiego rozwiązania:

Przewodnik Multimedialny Po Statystykach: Zobacz tutaj

 

6. Słowniki

Nagminnie i często na stronach www stosuje się terminologię branżową. Jednak należy również wyjść naprzeciw wszystkim tym, którzy nie znają się na danym zagadnieniu. Czasami czytelnik może czuć się zagubiony czytając jakieś informacje właśnie dlatego, że nie będzie rozumiał niektórych słów czy wyrażeń. Dlatego rozważ możliwość stworzenia słownika terminów i zwrotów, które są typowo branżowe. Czasami może zdarzyć się tak, że użytkownicy będą wracali na Twoją stronę właśnie po to, aby zaznajomić się z jakimś słowem, czy zwrotem. Poza tym, edukowanie klientów w ten sposób pomaga im zrozumieć lepiej dany produkt czy usługę oraz korzyści z niej płynące.

Przykład takiego rozwiązania:

Słownik wyrażeń e-biznesowych: Zobacz tutaj

Słownik terminów ekonomicznych: Zobacz tutaj

7. Historia

Zarys historyczny danej branży, danej linii produktów, historia powstania danego produktu, itd. Niektórzy uważają to za „zapychacz” miejsca na stronie, jednak materiały takie, dobrze przygotowane mogą być ciekawą informacją dla klienta i potencjalnego klienta. Dlatego ja nie uważam ich za „zapychacze”.

Przykład takiego rozwiązania:
Historia szkła: Zobacz tutaj
Historia informatyki: Zobacz tutaj

8. Ciekawe narzędzia i usługi online

Jeżeli tylko możesz, to dostarczaj narzędzi i usług obsługiwanych online. Takie darmowe zabawki mają dużą moc do przyciągania uwagi.

Przykład takiego rozwiązania:
Generator przycisków RSS: Zobacz tutaj
Generator floating DHTML Ads: Zobacz tutaj

9. Wywiady i case studies

Wartościową zawartość można tworzyć przez umieszczanie wywiadów ze znanymi (i nie tylko) postaciami w Twojej branży. To nie tylko stanowi wartość dla czytelników Twojej strony, ale może również przynieść Ci korzyści w postaci linków bezpośrednich z innych serwisów prowadzących właśnie do tegoż wywiadu.

Studia przypadków (case study) oraz tzw. „success stories” też cieszą się popularnością wśród internautów.

Przykład takiego rozwiązania:
Wywiady z właścicielami popularnych serwisów z różnych branż: Zobacz tutaj
Wywiady: Zobacz tutaj

10. Interaktywna zawartość

Interaktywna zawartość nie tylko zaciekawia i wywołuje pozytywne reakcje, ale również przyciąga na serwis użytkowników. Dzięki możliwościom multimedialnym Internetu i wciąż rosnącą ilością stałych, szybkich łączy możliwe są naprawdę ciekawe rozwiązania (jednak tutaj zawartość w treść jest przeważnie ograniczana) – takie stronki powinny być uzupełnieniem głównych serwisów lub powinny dotyczyć np. jednej z marek, nowej kolekcji, itp.

Zwróćmy uwagę na gigantów, międzynarodowe korporacje – one przeważnie nie mają swoich stron głównych zrobionych z przewagą na grafikę, a raczej na zawartość informacyjną.

Przykład takiego rozwiązania:
Prezentacja multimedialna NaturalnyDom: Zobacz tutaj
„Modelowe” wykorzystanie interaktywnej zawartości: Zobacz tutaj (wybierz producenta ubrań)

Czy to już wszystko?

Nie… nie wszystko. Jednak jaki by pomysł to nie był – zawsze jest dobry gdy generuje ruch na stronie. Nie zawsze najlepsze i najskuteczniejsze są kreatywne i nowatorskie rozwiązania, ale te opisane powyżej też można zamienić w nowatorskie. Przyglądnij się stronom z Twojej branży i zadaj sobie pytanie – czego im brakuje (może czegoś z powyższych pomysłów), czego potencjalny użytkownik może na nich szukać? I ZRÓB WŁAŚNIE TO NA SWOJEJ STRONIE.

To oczywiście nie wszystkie możliwości, to dopiero czubek góry lodowej. Są przecież jeszcze tak ważne rzeczy jak artykuły, forum dyskusyjne, modne ostatnio blogi, itp. Niemniej jednak nie ma sensu wymieniać wszystkich jednocześnie. Z pewnością będę kontynuował ten wątek na łamach serwisu, jak tylko znajdzie on zainteresowanie. Dlatego piszcie do mnie i zgłaszajcie uwagi i propozycje. Razem opiszemy jeszcze nie jedno rozwiązanie.

Dajcie mi również znać, czy i z jakim skutkiem wdrożyliście któryś z powyższych pomysłów. Może opiszemy akurat Twój przypadek…

O autorze

mm

Piotr Zając

Wielki fan badań użyteczności serwisów internetowych. Interesują go wrażenia, jakich doświadczają użytkownicy stron, a przez swoją pracę dąży do tego, by były one maksymalnie pozytywne. Tworzenie to nieodłączny element jego życia – prywatnie buduje dom, zawodowo kreuje projekty, na równie solidnych fundamentach. Zawsze osiąga cel, bo wie jak opracować strategię. Nie osiada na laurach, twierdzi że zawsze można lepiej i więcej, dlatego jego projekty są coraz doskonalsze. W międzyczasie – którego ma coraz mniej – wykłada na uczelniach wyższych, dzieląc się wiedzą i pasją ze swoimi studentami.

Zostaw komentarz

Brak komentarzy