Content marketing

Wartościowa treść w branży e-commerce

10 defektów twojego content marketingu

1

Wszyscy robią content marketing, ale mało która firma osiąga zadowalające efekty. W czym tkwi błąd?

Prawie 94% małych biznesów, 93% B2B i 77% B2C przyznaje się do wykorzystywania content marketingu w swojej działalności internetowej. Według badań instytutu Content Marketingu tylko 9% marketerów ocenia swoje wysiłki włożone w marketing treści jako efektywne.

Czy content marketing działa? Zdecydowanie tak.

A dlaczego nie działa w twoim biznesie? Bo robisz to źle i najprawdopodobniej popełniasz jeden (albo kilka) z poniższych błędów.

1. Nie masz strategi albo jej nie doskonalisz

Jeśli chcesz osiągnąć sukces tak, jak w innych formach marketingu, tak w content marketingu, potrzebujesz strategii. Zaskakujące jak wiele osób o tym zapomina.

Instytut Content Marketingu i Marketing Profs przeprowadzili w 2014 badania w sektorze B2C, by sprawdzić czy firmy prowadzą działania content marketingowe zgodnie z wcześniej założoną stategią.

Oto wyniki:

  • 23% respondentów przyznała, że nie realizuje strategii albo nie ma jej wcale.
  • 77% marketerów zdeklarowała, że posiada stategię, z czego realizuje ją bardzo dokładnie (34%), po trochu (57%), rzadko (6%), w ogóle (2%).

Każda strategia, nawet ta zła, jest lepsza niż jej brak. Dlaczego? Ze złą strategią możesz przynajmniej dowiedzieć się gdzie popełniasz błędy i je poprawić. Bez strategi działasz na oślep – tracisz czas, pieniądze i rujnujesz swoją markę.

Wskazówki:

  • Sukces zaczyna się od wyznaczenia i monitorowania KPI (key performance indicators – kluczowy wskaźnik wydajności), czyli określenia co będzie dla ciebie najważniejsze, np. odsłony strony, udostępnienia na portalach społecznościowych, komentarze, zapisy do newslettera, pełny koszyk.
  • Strategia nie jest stała. Powinna zmieniać się zawsze, kiedy dojdziesz do wniosku, że sposób w jaki działasz nie przynosi pożądanych efektów.
  • Jako właściciel musisz się zaangażować, nawet jeśli korzystasz z usług profesjonalnej agencji. Nie polegaj tylko na innych, sam musisz naszkicować plan, zdecydować kiedy promować konkretne produkty i usługi.
  • Publikowanie contentu to nie strategia. Decyzja o założeniu bloga i pisanie artykułów też nie jest strategią. Strategia obejmuje szerszy obraz – odbiorców, dochód, profity, sposoby promocji i cały wizerunek marki.

Zadanie na dziś:
Stwórz strategię content marketingową dla twojej marki razem z pracownikami albo przedstawicielami agencji.

 

nie-wiesz-jak-zaczac

2. Za mało wydajesz na content marketing

Czy content marketing jest drogi? Tak. Badania jednak dowodzą, że marki wydające na marketing treści sporo środków finansowych lepiej rozwijają się niż te, które ograniczają wydatki. Innymi słowy można rzec, że jeśli chcesz wyników musisz za nie zapłacić. W biznesowym języku określa się to jako ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji). Udowodniono, że firmy B2B z wiernie realizowaną strategią content marketingową generują nawet 67% leadów niż firmy, które tego nie robią.

Kto może sobie pozwolić na content marketing?
Każdy, a nie tylko liderzy rynku. Wszystko zależy od rodzaju marketingu treści i zakresu prowadzonych działań. Mała firma może poprzestać na ciekawym prowadzeniu bloga firmowego i promocji w “darmowych” portalach społecznościowych. Średnia marka może pozwolić sobie na nieco więcej, np. kilka blogów zapleczowych, artykuły sponsorowane, reklamę na popularnych portalach branżowych albo konkurs z atrakcyjnymi nagrodami.

Ważne, by działania i kanały przekazu były umiejętnie dobrane i przyniosły pozytywne skutki – nie muszą przekładać się na środki finansowe, czasem wyznacznikiem sukcesu może być większe zaangażowanie klientów, popularność strony, większa liczba osób mówiących o marce.

Uwaga! Więcej środków nie zawsze generuje lepsze efekty. Musisz wydawać mądrze zgodnie z wcześniej obraną stategią (patrz punkt wyżej). Jak?

  • Przyjrzyj się uważnie które działania przynoszą ci najlepsze ROI i to na nie przeznacz więcej środków.
  • Przeznacz więcej pieniędzy na dobry personel (marketingowiec, copywriter, spec od social media, grafik), a potem na dobre treści. Dobry marketingowiec będzie wiedział jak i gdzie wydać pieniądze, by osiągnąć lepsze wyniki.
  • Jeśli budżet to poważny problem, zrezygnuj z drogich form content marketingu (video, płatne reklamy) i skup się na mniej wymagających metodach.

Zadanie na dziś:
Dowiedz się ile wydajesz na content marketing i sprawdź, które metody mogą przynieść ci większy ROI.

3. Nie promujesz contentu

Najprostszą drogą do zniszczenia content marketingu jest nie robienie niczego po stworzeniu treści. Firmy często myślą, że marketing treści kończy się na tworzeniu contentu i umieszczeniu go na stronie. Użytkownicy sami go znajdą, przyswoją i będą udostępniać dalej, prawda?

Nieprawda!

Tworzenie ciekawej zawartości to tylko połowa content marketingu. Drugą połową jest promocja. Można powiedzieć, że tworzenie zawartości jest tak samo ważne jak promowanie, ale… jeśli marka bardziej skupi się na promowaniu wyjdzie na tym znacznie lepiej niż ta, która przyłoży się bardziej do kreowania.

Sposobów na promocję jest wiele. Oto kilka metod promowania konkretnego artykułu blogowego:

  • wiadomość w newsletterze,
  • Tweet albo najlepiej kilka w różnych odstępach czasu,
  • post na firmowym Facebooku, Google+, LinkedIn,
  • płatna promocja na Facebooku,
  • namawianie pracowników do udostępnienia postu na prywatnych kontach,
  • prośba skierowana do blogerów, właścicieli strony o udostępnienie linku do artykułu albo jego fragmentu,
  • wspominanie o artykule w komentarzach na innych blogach lub stronach,
  • umieszczenie linku na forum internetowym w temacie, który odnosi się do problemu poruszanego w artykule,
  • umieszczenie fragmentu artykułu z linkiem do całości na portalach tematycznych.

Zadanie na dziś:
Jeśli do tej pory nie promowałeś swojego contentu, zacznij to robić – podglądnij innych albo sam wybierz metody promocji.

4. Twój content jest do bani

Może to zbyt mocno powiedziane, ale niestety prawdziwe. Czasem treści są po prostu nieciekawe, źle zaplanowane albo można pokazać je inaczej. Marketing treści to tworzenie czegoś wartościowego, a nie produkcja czegokolwiek. Te drugie nie tylko nie angażują, ale przede wszystkim stawiają twoja markę na przegranej pozycji.

Dlaczego twój content jest słaby:

  • Nie wiesz jaki rodzaj teści tworzyć – wiele marek zadaje sobie pytanie jaki content będzie najbardziej pożądany przez ich uzytkowników. Temat, forma i zawarcie pierwiastka nowości to prawdziwe wyzwanie.
  • Zatrudniasz niedoświadczonych i tanich pracowników – to częsty problem. Marka chce content marketingu, więc zatrudnia copywritera z ogłoszenia za marne grosze. Ten byle jak produkuje artykuł za artykułem i wszyscy są szczęsliwi – on dostaje pieniądze, marka ma “content marketing”. To wyrzucanie pieniędzy w błoto. Nic nie zastąpi kompetentnego pracownika, a za kompetencje trzeba zapłacić.
  • Jesteś nudny – wiele treści produkowanych przez marki jest zwyczajnie nieciekawych. Content MUSI być angażujący, konkretny, wartościowy albo pouczający. Zapytasz jak stworzyć niesamowitą treść do nudnego tematu? Zamiast opisywać montaż rynny – nakręć film instruktażowy, zamiast nudzić odbiorców sprawozdaniem ze szkolenia – zrób ciekawą infografikę.

W czasach kiedy wszyscy “robią” marketing treści tworzenie jest trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak jeśli chcesz osiągnąć sukces musisz tworzyć to lepiej niż przeciętny marketingowiec. Nie jest to ani łatwe, ani tanie i z pewnością potrwa dłużej niż jedną noc.

Zadanie na dziś:
Zrób listę pięciu rzeczy, które możesz zrobić lepiej w twoim obecnym contencie.

 

potrzebujesz-dobrych-tresci

5. Masz fatalne SEO

Nie powinno być rywalizacji między pozycjonowaniem strony a content marketingiem. Te dwie rzeczy powinny pracować razem na wspólny sukces. Dlaczego?

  • Jeśli tworzysz wartościowy content z ubogim SEO – nikt cię nie znajdzie
  • Jeśli masz super SEO i nieciekawą treść – nikt nie bedzie chciał cię oglądać

Zadanie na dziś:
Zrób audyt twojej strony pod wzgledem SEO – sprawdź, czy jest coś do poprawki. Jeśli twoje SEO pozostawia wiele do życzenia zatrudnij profesjonalistę lub zleć SEO wiarygodnej firmie.

6. Działasz w technologicznej niszy

Największe problemy z tworzeniem content marketingu mają marki zajmujące się przemysłem, budowlanką i technologią wszelakiego rodzaju. Czym jest to spowodowane?

  • Twoi klienci na ogół są offline
  • Działasz w branży B2B
  • Przemysł nie jest popularny i angażujący

Jeśli działasz w trudnej branży, nie ma magicznego sposobu na szybki sukces twojego contentu. Musisz znaleźć swoją własną metodę i się jej trzymać np. prowadzenie bloga eksperckiego na portalu dla ludzi budujących dom albo aktywne udzielanie się na forach budowlanych jako autorytet w tej dziedzinie.

Zadanie na dziś:
Stwórz listę metod działania w sieci, które do tej pory najlepiej się sprawdzały w twojej branży. Nie wychodź z założenia, że musisz robić to, co wszyscy. Spróbuj znaleźć swój sposób na promowanie treści.

7. Masz ogromną konkurencję

Czasem twoja marka musi zmagać się z ogromną konkurencją albo jakimś gigantem dominującym na rynku. Łatwo tego nie przeskoczysz, a na pewno nie zrobisz tego tworząc dużą ilość treści podobnych do tych konkurencyjnych.

Zadanie nie tylko na dziś:

  • Nie przestawaj – nie poddawaj się w tworzeniu tylko dlatego, że trudno się wybić.
  • Twórz dla małej, ale oddanej grupy odbiorców – pracuj ciężko nad zdobyciem wiernych i zaangażowanych fanów marki, np. przez ciekawe newslettery. Z czasem przekonasz się, że mała, ale oddana grupa jest lepsza niż duża a byle jaka.
  • Podglądaj – ale nie po to, by korzystać z treści konkurencji, lecz by je przeanalizować i zrobić to lepiej, inaczej.

8. Za bardzo się spieszysz

Content marketing zajmuje wiele czasu, efektów nie zauważysz po tygodniu czy nawet kilku miesiącach. Pod tym względem marketing treści jest dość niewdzięczny, bo wymaga wiele pracy, a jej wyniki zobaczysz dopiero po jakimś czasie. Content marketing to nie sprint tylko maraton – pamiętaj o tym, kiedy znów będziesz niecierpliwy.

Zadanie na dziś:
Nie przestawaj tworzyć wysokiej jakości contentu i zaczekaj, by zobaczyć wyniki.

9. Twoje oczekiwania są za wysokie

O przykładach świetnego content marketingu przeczytałeś już niejeden artykuł i pewnie chciałbyś tak jak inni osiągnąć niebywały sukces. Może lepiej wziąć głęboki oddech, przeanalizować sytuację i wreszcie uświadomić sobie, że masz nieco za wysokie wymagania. Może nigdy nie potroisz swoich zysków, bo to co mogłeś już osiągnąłeś, a teraz musisz tylko umacniać pozycję.

Zadanie na dziś:
Jeśli masz niezłe wyniki działań content marketingowych – ciesz się nimi. Nie porównuj się z gigantami, rób to, co umiesz najlepiej.

10. Nie tworzysz z przyjemnością

Rzeczy, które robimy bez przekonania często nie przynoszą dobrych efektów. Skoro ty się nimi nie interesujesz, to dlaczego miałby interesować się ktoś inny? Może do content marketingu podchodzisz zbyt serio, a on wymaga odrobiny zabawy i poczucia humoru. To nie droga przez mękę, a pewnie czasem tak traktujesz marketing treści.

Zadanie na dziś:
Przygotuj przynajmniej jeden zabawny post na Facebooka, artykuł na blog w tym tygodniu.

Podsumowanie

Można mnożyć miliony powodów przez które content marketing nie pracuje dla ciebie prawidłowo. Wymieniliśmy tylko kilka najczęstszych z nich i ufamy, że pomogliśmy choć w niewielkim stopniu zlokalizować twój problem.

Obecnie ponad 90% biznesów internetowych korzysta z dobrodziejstw content marketingu i jesteśmy pewni, że mogliby robić to znacznie lepiej – według konkretnej strategii, z pomysłem, wartościową treścią, świetnymi specjalistami i z przyjemnością. Czego sobie i wam życzymy.

 

Artykuł przygotowany jest na podstawie tekstu Neila Patela 10 Common reasons why content marketing isn’t working for you

O autorze

Joanna Gątarska

Pisze od kiedy nauczyła się trzymać długopis w ręce, obecnie najchętniej o copywritingu i tematyce związanej z social media. Po studiach polonistycznych postanowiła spróbować sił w reklamie i lokalnym czasopiśmie. Jednak najlepiej czuje się z laptopem na kolanach. W wolnych chwilach eksperymentuje w kuchni, na własnym blogu i w sali gimnastycznej. By poprawić sobie nastrój pisze zjadliwe bajki o najbliższych znajomych, ku ich niezrozumiałej uciesze.

Zostaw komentarz

1 komentarz

  1. Takaoto 3 Czerwiec, 2015 at 09:14 Odpowiedz

    Bardzo dobre zestawienie. Mam jedną uwagę odnośnie strategii. Warto pamiętać, że różnego rodzaju typy treści pozwalają osiągać zupełnie inne cele. W efekcie, planując tematy, wyznaczając KPI należy precyzyjnie dopasować typ contentu. Temat to jedno, ale forma jest równie istotna. Inne cele pozwoli osiągnąć quiz, inne lista, mem, poradnik, instrukcja korzystania z danego narzędzia lub wywiad na blogu. O tym niestety osoby odpowiedzialne za marketing (nie tylko w małych firmach) zapominają i na siłę ładują różnego rodzaju wpisy na blogi firmowe, a potem jest to opłakane 9% 🙂

Dodaj nowy komentarz