Tekst zawiera porady dotyczące projektowania strony głównej witryny firmowej. Określa zasady dotyczące rozkładu modułów, grafiki, treści i elementów, którymi powinien projektant się kierować podczas projektowania strony głównej.
W trakcie projektowania strony głównej, która determinuje w dużym stopniu podstrony serwisu, stajemy przed wieloma problemami. Powinniśmy zatem, jako projektanci, pamiętać o kilku podstawowych rzeczach przy ocenie własnych projektów.
Zawartość strony głównej.
- Ocenie podlegają teksty, ich zrozumiałość i zwięzłość.
- Ilość informacji. Należy pamiętać, że maksymalna ilość ofert promocyjnych (krzykliwych informacji) nie powinna przekraczać 4. W dużych serwisach dobrym podziale na grupy w grupie maksymalnie 4 oferty.
- Najważniejsze rzeczy powinny być widoczne bez przewijania strony przy najczęściej używanej rozdzielczości ekranu.
- Zrównoważenie tematyki i podziału. Zbyt drobny podział na stronie głównej nie jest wskazany. Należy przemyśleć grupowanie tematów i możliwości wyboru ścieżek przez użytkowników. Zaleca się aby nie było ich więcej niż 4.
Elementy strony głównej.
- Nazwa, logo, slogan (sygnatura strony) – standardowe miejsce to lewy górny róg. Powinny być widoczne i odróżniać się wyraźnie od pozostałych elementów strony, a szczególnie od baneru reklamowego wstawianego w środkowej części góry. Elementy wokół sygnatury powinny być mniejsze.
- Slogan, nie mylić z hasłem reklamowym, powinien zawierać istotę działalności firmy. W żadnym wypadku nie powinien być opisem filozofii firmy. Powinien dotyczyć wyłącznie zakresu działania.
- Grupowanie nawigacji. Jeśli występuje możliwość tematycznego grupowania linków do podstron należy to wykonać. Przykładem mogą być informacje o firmie: kontakt, relacje z inwestorami, biuro prasowe, referencje, oferty pracy – powinny znajdować się blisko siebie. Innym przykładem może być podział oferty ze względu na tematykę lub grupę do której jest kierowana. Banki: bankowość indywidualna, bankowość firmowa, bankowość korporacyjna.
- Odnośniki konieczne: o firmie – zawiera informacje dotyczące profilu, misji i filozofii firmy oraz wszystkie dane rejestracyjne, można też dodać informacje o kadrze zarządzającej czy strukturze firmy; kontakt – dane adresowe, telefony kontaktowe, mapka dojazdu, jeśli firma posiada rozbudowaną strukturę dobrze jest opisać krótko poszczególne działy (jeśli mają inne telefony niż główny); polityka prywatności – jeśli witryna zbiera informacje o jej użytkownikach, w przypadku braku formularzy i pobierania informacji warto taką informację umieścić; wyszukiwarka – jeśli przewidujemy implementację wyszukiwarki w serwisie powinna być ona na stronie głównej wraz z przyciskiem „szukaj” tuż przy polu tekstowym wyszukiwarki, odsyłanie do innych stron w celu wyszukiwania jest niedopuszczalne, moduł wyszukiwarki nie trzeba opisywać nagłówkiem, w zupełności zastępuje do przycisk „szukaj”; odnośniki priorytetowe – tylko odnośniki o charakterze priorytetowym powinny znajdować się na stronie głównej aby miały odpowiednią „moc przekazu”.
- Odnośniki zbyteczne: data i godzina – wszystkie systemy komputerowe oferują funkcje daty i godziny na pulpicie lub pasku narzędzi; imieniny, prognoza pogody – jeśli nie jest to uzasadnione treścią lub specyfiką witryny; odnośniki nieistotne – odnośniki prowadzące do mało ważnych z punktu widzenia celów głównych witryny nie powinny być umieszczane na stronach głównych.
Grafika.
Trzy zasady dobrej grafiki internetowej:
- Profesjonalizm – dobrze przygotowana grafika i dobrane kolory czynią stronę wiarygodną.
- Przekaz – elementy graficzne powinny służyć podkreśleniu ważnego przekazu lub informacji, nie są elementem dekorującym serwisy. Zastanów się jakie elementy graficzne nie wnoszą do zawartości witryny nic, prócz tego że ładnie wyglądają.
- Tematyczność – elementy graficzne powinny być w prosty sposób powiązane z treścią i zawartością witryny, w przeciwnym razie powodują jedynie rozproszenie przekazu.
- Rozmiary plików graficznych powinny być jak najmniejsze przy zachowaniu jakości obrazu. Ciężkie pliki graficzne, jeśli jest potrzeba ich wstawienia, powinny być ładowane w osobnych oknach lub powinna być możliwość ich ściągnięcia na komputer lokalny.
- Grafika jako podkład pod tekst (znaki wodne) są niedopuszczalne.
- Animacje na stronach powinny mieć konieczne uzasadnienie i nie powinno być ich więcej niż 2. Wstawienie większej ilości animacji rozprasza użytkownika i odwraca jego uwagę od treści właściwej.
- Logotyp, nazwa strony i slogan nie powinny być animowane. Służą one do szybkiej orientacji w tematyce strony i miejsca gdzie znajduje się użytkownik.
- Elementy graficzne, jeśli dotyczą tekstów będących linkami, powinny być klikalne podobnie jak tekst.
Panel użytkownika, interakcja.
- Umiejscowienie panelu logowania – standardowo jest to prawy górny róg.
- Należy pamiętać aby panel logowania nie był tuż obok wyszukiwarki, jeśli jest na stronie. Umieszczenie panelu logowania w bezpośrednim sąsiedztwie wyszukiwarki jest często mylące.
- Elementy panelu logowania powinny być maksymalnie skrócone. Dwa pola tekstowe (login i hasło), przyciski „zaloguj”, „przypomnienie hasła” oraz „zarejestruj” są w zupełności wystarczające.
- Pole rejestracji powinno zawierać tylko elementy konieczne do funkcjonowania konta. Ze względu na niechęć użytkownika do podawania danych osobowych prośmy tylko o te dane, które są nam niezbędnie konieczne.
- Formularze z danymi osobowymi powinny być szyfrowane poprzez SSL.
- Po zalogowaniu w miejscu panelu logowania powinna ukazywać się informacja o tym kto jest zalogowany (zazwyczaj jest to login użytkownika).
Zasady układania modułów na stronie głównej.
Prócz wcześniej wspomnianych elementów i ich położeniu na stronie głównej należy się kierować zasadą priorytetu. W zależności od przeznaczenia serwisu (informacyjny, społecznościowy, handlowy) układ modułów na stronie będzie nieco inny. Zasady są jednak identyczne:
- Najważniejsze rzeczy powinny znajdować się najwyżej, bez konieczności przewijania ekranu.
- Środek strony poniżej nawigacji jest najczęściej klikalnym miejscem, warto to wykorzystać w przypadku promocji i najważniejszych informacji.
- Moduły tematyczne powinny być od siebie wyraźnie oddzielone.
Zasady tworzenia funkcjonalnych serwisów www.Mam nadzieję, że te informacje pozwolą wszystkim projektantom na budowanie funkcjonalnych serwisów, grafikom na zrozumienie istoty stron internetowych i powstrzymają ich od nadmiernego nasycania stron wieloma barwami, animacjami i wykwintnymi typami fontów, a użytkownikom przyniosą korzyści z łatwiejszego poruszania się po stronach internetowych.
Należy też pamiętać, że coś co nam, projektantom witryn, wydaje się proste i zrozumiałe, niekoniecznie proste i zrozumiałe jest dla osób odwiedzających witrynę. Warto zatem przeprowadzić badania funkcjonalności i testy użytkownika. Korzyści z takich testów są nie do przecenienia i wie o nich ten kto choć raz je wykonał.