Content marketing

Wartościowa treść w branży e-commerce

Jak tworzyć treść na serwis internetowy?

0

W tworzeniu treści na serwis internetowy trzeba uwzględnić wiele elementów. Powiemy ci o czym nie wolno zapomnieć przy tworzeniu contentu.

Z poprzedniego artykułu o przygotowaniu contentu już wiesz, że zebranie materiałów to podstawa do stworzenia treści, które zaciekawią i skłonią do działania, a tym samym posłużą do realizacji założonych celów. Kolejnym etapem jest ubranie contentu w odpowiednią formę. O tym, jak tego dokonać dowiesz się z niniejszego artykułu.

Sposób komunikacji

Cały czas pamiętaj, że komunikacja musi być podporządkowana założonym celom, konkretniej grupie odbiorców i rodzajowi serwisu internetowego. Gromadząc materiały dowiedziałeś się co chcesz przekazać, teraz musisz ustalić jak to zrobić. Najlepiej zrobić to prosto i konkretnie, dostarczając odbiorcy to, czego szuka, czego potrzebuje. W naszym przykładzie o sklepie z akcesoriami do pieczenia będą to foremki do ciast. W jaki sposób uświadomić klientowi, że właśnie nasze produkty są mu niezbędne do życia?

Język i styl wypowiedzi

Przy tworzeniu contentu ogromne znaczenie ma język i styl wypowiedzi, w poprzednim artykule pisaliśmy, że musi być zgodny z tym, którym posługuje się grupa docelowa. Najlepiej sprzedają teksty krótkie, sformułowane jasnym i konkretnym językiem. Odbiorca musi od razu wiedzieć, że właśnie trafił na ofertę, która w pełni odpowiada jego potrzebom.
Pokażmy to na przykładzie sklepu z foremkami. Załóżmy, że poza gospodyniami domowymi naszą grupą docelową są hurtownicy, którzy zaopatrują sklepy. Do każdej grupy użyjemy innego języka. Popatrzmy na dwa opisy tej samej foremki do ciastek.
dla gospodyni
Foremką do ciasta w kształcie gwiazdki z łatwością przygotujesz świąteczne pierniki na choinkę i zapewnisz świetną zabawę dla wszystkich członków rodziny. Ostre krawędzie przykryte zostały kolorową plastikową obwódką, więc mali pomocnicy w kuchni będą bezpieczni. Foremką wytniesz ciasteczka o średnicy 7 cm, dzięki temu na standardowej blaszce upieczesz jednocześnie 23 pyszne ciasteczka.
dla hurtownika
Foremka do ciastek w kształcie gwiazdy o średnicy 7cm. Foremka wykonana ze sterylnej stali szlachetnej, górny brzeg pokryty nietoksycznym plastikiem. Foremka do ciastek posiada wszystkie wymagane certyfikaty, które dopuszczają ją do kontaktu z żywnością. Foremka sprzedawana w hurcie, zamówienia możliwe już od 10 sztuk.

Forma prezentacji contentu

Przy tworzeniu zawartości witryny internetowej nie można zapomnieć o formie prezentacji – skorzystaj tutaj z materiałów, które przygotowałeś wcześniej. Podobnie jak język, forma musi być dopasowana do odbiorców i to w taki sposób, by przekaz był przejrzysty i prosty. Inne elementy przemówią do nastolatka, inne do informatyka, a jeszcze inne do pracownika naukowego.
Zobaczmy jaka forma przekazu najlepiej trafi do grup docelowych z naszego przykładu.
Gospodyni domowa wchodząc na stronę z foremką do ciastek zwróci uwagę przede wszystkim na:

  • zdjęcie produktu,
  • zdjęcia gotowych ciastek wykonanych za pomocą foremki,
  • cenę,
  • opis produktu,
  • wideo z przepisem na ciastka, do których wykorzystana została foremka,
  • warunki zakupu (koszt, cena, czas dostawy),
  • przycisk z jasnym komunikatem np. Dodaj do koszyka,

Dla hurtownika najistotniejsze będzie na stronie z foremką:

  • zdjęcie produktu,
  • cena,
  • informacja o ilości minimalnej,
  • warunki zakupu i współpracy ze sklepem,
  • opis produktu,
  • certyfikat, instrukcja obsługi,
  • przycisk z jasnym komunikatem np. Zamów teraz,
  • zdjęcia podobnych produktów.

Jak widać inne grupy docelowe zainteresują inne informacje o produkcie i sposobie jego zakupu. Na etapie tworzenia treści musisz określić jaka forma najszybciej dotrze do twojego odbiorcy.

O czym jeszcze pamiętać?

Jednak sposób komunikacji to nie wszystko. To, czy treść na witrynie internetowej jest dobrze stworzona decyduje szereg innych składników. Do niektórych z nich należą:

  • układ zawartości – sposób i kolejność w jaki wyeksponowane są poszczególne elementy na witrynie. To czy zdjęcie będzie umieszczone po lewej stronie, cena z prawej, a opis pod spodem naprawdę ma znaczenie i uzależniona jest od sposobu w jaki odbiorca przegląda strony internetowe oraz od możliwości serwisu.
  • elementy stałe – zaliczają się do nich wszystkie informacje niezbędne do prawidłowego korzystanie ze strony, poruszania się po niej i łatwego dokonania zakupu lub skorzystania z usługi. Elementami stałymi są m.in. regulaminy, polityka cookies, czas i sposób dostawy, reklamacje, dane kontaktowe.
  • technologia – czyli serwis od strony technicznej. Musisz wiedzieć, czy tworzone przez ciebie treści będzie można przedstawić w odpowiedniej formie np. przygotowałeś wideo z przepisem na ciastka – musisz więc sprawdzić, czy w twoim serwisie będzie można go umieścić itp.
  • podstawy SEO – treści, które tworzysz są skierowane głownie do odbiorców, ale także muszą spełniać podstawowe zasady SEO. Dzięki temu roboty wyszukiwarek szybciej znajdą twój serwis i pokażą go odbiorcy, a to przecież na tym najbardziej ci zależy. Na etapie tworzenia musisz pomyśleć o SEO i nasycić treść słowami kluczowymi.

Korekta treści dla serwisu

Po stworzeniu pierwszej wersji zawartości serwisu przychodzi czas na korektę i analizę tego, czy to co stworzyliśmy jest zgodne z naszymi założeniami, czytelne i zachęcające dla grupy docelowej. Musisz przeanalizować content i odpowiedzieć na pytania:

  • Czy to co stworzyłem na sens?
  • Czy spełnia cel, który założyłem na początku?
  • Czy jest zrozumiałe i jasne dla odbiorcy?
  • Czy stanowi spójną całość?
  • Czy formy przekazu zostały odpowiednio dobrane?
  • Czy teksty są zgodne z zasadami języka pod względem ortograficznym, gramatycznym i stylistycznym?
  • Czy jest przyjazne dla wyszukiwarek? Zgodne z zasadami SEO?

Idealnie byłoby gdybyś poprosił kogoś, by przeglądnął na przygotowane treści i określił czy są dla niego zrozumiałe i co można by było w nich poprawić. To działanie podobne do testowania strony przez wdrożeniowców – oni sprawdzają czy wszystko działa, a ty czy jest zrozumiałe.
Pamiętaj, że jako twórca o swoim contencie wiesz wszystko, ale skierowany ma być przede wszystkim do innych. Może się okazać, że to, co dla ciebie jest oczywiste dla odbiorcy jest zagmatwane i nieczytelnie. Wtedy musisz dotąd poprawiać i upraszczać treści, by były jasne i czytelne dla osób trzecich. Dopiero wtedy treść można opublikować i udostępnić szerszej grupie odbiorców.

O autorze

Joanna Gątarska

Pisze od kiedy nauczyła się trzymać długopis w ręce, obecnie najchętniej o copywritingu i tematyce związanej z social media. Po studiach polonistycznych postanowiła spróbować sił w reklamie i lokalnym czasopiśmie. Jednak najlepiej czuje się z laptopem na kolanach. W wolnych chwilach eksperymentuje w kuchni, na własnym blogu i w sali gimnastycznej. By poprawić sobie nastrój pisze zjadliwe bajki o najbliższych znajomych, ku ich niezrozumiałej uciesze.

Zostaw komentarz

Brak komentarzy