Content marketing

Wartościowa treść w branży e-commerce

Trendy w marketingu internetowym 2018

0
Trendy w marketingu internetowym 2018

W Internecie zrobi się ciasno, a dokładnie w mediach społecznościowych (będzie coraz więcej marek rozpychających się łokciami i coraz więcej treści). Jak wybić się ponad tłum? Najprościej i najskuteczniej – podążając za trendami, o których piszą eksperci.

Znasz już pokolenie Y, czas poznać psychografię pokolenia Z

Pamiętaj! Cokolwiek byś nie robił, jakiekolwiek byś nie prowadził działania marketingowe, musisz uwzględnić potrzeby, psychografię generacji Z (pokolenia, które urodziło się po roku 2000 i zaczyna podejmować samodzielne decyzje zakupowe). Co charakteryzuje to pokolenie:

  • Zrośnięci z otaczającą technologią (uzależnieni od technicznych rozwiązań, gadżetów).
  • 2-3 razy bardziej podatni na wpływ mediów społecznościowych niż na oferowane przez marki rabaty, promocje (wg RetailDive). Aż 97% nie ufa reklamom.
  • Mają dużą potrzebę bezpieczeństwa i autentyzmu. Pragną ładu, porządku, martwią się o przyszłość.

Dlatego tak dużą wartością jest dla nich przekaz wiedo – coś co jest pokazane jest bardziej prawdziwe, realne niż to, co jest opisane.
Pokolenie Z uzależnieni od nowoczesnej technologii

Nadchodzi era premiowania płatnych treści kosztem treści organicznych

Większa część budżetu będzie przeznaczana na reklamę na Facebooku. Niestety koszt będzie wyższy, ale i pojawi się bardziej precyzyjne targetowanie.

Będą królować: content wideo i transmisje live

YouTube wg badania Gemius/PBI to 3 najbardziej popularny adres internetowy w polskim Internecie. Użytkownicy Facebooka oglądają średnio 100 milionów godzin wideo każdego dnia. Na YouTube czas ten przekracza już ponad miliard godzin. To dowód na to jak dużą popularnością cieszą się filmy. Treść wideo nie może być pozostawiona sama sobie, ważną rolę ma odegrać dystrybucja. Gdzie konkretnie? Na Facebooku, YouTubie i Instagramie.

Zmienia się format odtwarzania wideo. Format 1:1 pozwala oglądać film na smartfonie, bez obracania telefonu do pozycji poziomej. Kadr filmu wypełnia większą część ekranu, obraz jest czytelniejszy, łatwy i przyjemny w odbiorze.

Influencerzy! To czas dla Was

Influencerzy staną się ambasadorami marek, to już nie będzie jednorazowe zlecenie, a długofalowa współpraca, która da mnóstwo korzyści. Firmy nawiążą poważne relacje biznesowe z youtuberami, właścicielami blogów, vlogów, z osobami które posiadają konta na portalach społecznościowych o dużej popularności, które swoją opinią potrafią wpłynąć na setki/tysiące osób.

10-sekundowy komunikat może okazać się lepszy niż długi wpis

Pożądane będą treści efemeryczne (10-sekundowe komunikaty, które błyskawicznie znikają), dzięki którym będą prowadzone efektywne działania e-marketingowe. Ekspresowy tekst, szybkie wideo czy pojawiające się i znikające zdjęcie – to przecież Snapchat, który bił rekordy popularności wśród nastolatków.

Szczególna dbałość o customer experience (doświadczenie Klienta)

Klient jest coraz bardziej świadomy, sprytny, zanim kupi przekopie Internet w poszukiwaniu opinii, prześwietli sprzedawcę niczym dobry psycholog. Klienci kupują ostrożnie, racjonalnie. Zanim klikną przycisk: Zamawiam przechodzą długą, nieraz żmudną drogę, po to, by kupić z satysfakcją, dobrze ulokować swoje ciężko zarobione pieniądze. Czytają opinie, porównują ceny, zwracają uwagę na ogólną jakość (kontakt z obsługą, serwis, dodatkowe korzyści). Co oznacza szczególna dbałość o customer experience? To dbałość na każdym etapie styku Klienta z produktem (recencje, opinie, socjal media, strona www, maile, doradztwo itd.).

UX (ang. user experience) to nie tylko UI (ang. user interface)

Trzeba się bliżej przyjrzeć UX, by nie sprowadzało się wyłącznie do projektowania użytecznych stron czy aplikacji. User experience trzeba postrzegać jako całą strategię i sposób myślenia o produkcie.

Remarketing dobrze trafiony

Marketerzy skupią się na zbieraniu danych i jak najlepszym ich wykorzystaniu. Remarketing przestanie być reklamą wyświetlaną wszystkim, a stanie się komunikatem, który precyzyjnie trafi we właściwą grupę odbiorców i w odpowiednim czasie.

Z Klientem należy rozmawiać

Nawiązanie dialogu z Klientem – to będzie myśl przewodnia w marketingu 2018. Te marki będą zarabiać najwięcej, które będą umiały wciągnąć Klienta w rozmowę, przyciągnąć jego uwagę i utrzymać ją na dłużej. To duże wyzwanie dla wielu firm. Na co należy postawić? Na:

Live streaming (transmitowanie wideo w czasie rzeczywistym)

Najpopularniejszymi aplikacjami używanymi do streamingu są: Periscope Twitter’a, Meerkat, Snapchat, Facebook Live Video, Instagram Stories, YouTube oraz Google Hangouts.

Przykładowe cele:

  • relacje z wydarzeń (np. spotkania branżowego),
  • webinary (np. forma szkolenia z możliwością udziału w dyskusji na czacie),
  • personal branding (budowanie marki osobistej, relacje z fanami),
  • akcje promocyjne marki (prezentacja produktów, odpowiedzi na pytania).

Dialog można też prowadzić na wiele innych sposobów, poprzez np. socjal media, blogi, newslettery.

Cenna okaże się także komunikacja w czasie rzeczywistym, czyli natychmiastowa pomoc konsultanta, który błyskawicznie odpowie na pytanie Klienta, rozwiąże jego problem. Popularne będą działające w obrębie strony www:

  •  implementowane okna czatów obsługiwane przez realnych konsultantów,
  • czaty wspierane przez AI – boty, rozwiązujące najpopularniejsze problemy użytkowników.

Więcej, więcej contentu, dobrego contentu

Badania dowodzą, że dłuższy wpis jest atrakcyjniejszy dla odbiorcy, bardziej soczysty (nasycony grafikami, infografikami, wideo). Kiedyś tekst na ok. 500 znaków był w stanie przyciągnąć uwagę odbiorcy, dziś użytkownik liczy na znacznie więcej.
Według badania Orbitmedia średnia długość typowego wpisu na blogu wzrosła z 808 słów w 2014 r. do 1142 słów w 2017 r.

Zobacz na czym polega skuteczny content http://skutecznycontent.pl/ 

Pozostałe trendy

  • Social shopping (czyli wykorzystujemy opinie o produktach/usługach w social media, kupujemy na Facebooku – dzięki Marketplace). To tablica ogłoszeń online, która będzie konkurencją dla OLX i Allegro.
  • Nowe regulacje RODO (wymuszą spore zmiany na marketerach, niedostosowanie się do nowych obowiązków dotyczących ochrony danych osobowych będzie surowe karane).
  • Dokładne personalizowanie wiadomości (dobór konkretnych treści do konkretnych zachowań i potrzeb/zainteresowań grupy docelowej). Dopasowanie wyglądu wiadomości do urządzeń mobilnych, interaktywność wiadomości i skrócenie tekstu do 50-125 słów.
  • Interactive content będzie coraz bardziej atrakcyjny dla odbiorcy (wykorzystanie interaktywnych form na stronach www, wyświetlanie treści w wizualnie ciekawy sposób).
  • Pinterest postrzegany jako niszowa platforma społecznościowa stanie się mocnym przekaźnikiem informacji i skuteczną formą dialogu z Klientem.
  • Prawdomówność i uczciwość marek zostanie doceniona przez Klientów. Jasna informacja, bez ukrywania prawdy, które produkty i usługi są dobre, a które jeszcze wymagają poprawek (poparta prawdziwymi opiniami Klientów) wzbudzi tak duże zaufanie, że marka zwiększy sprzedaż.
  • Prostota słowa będzie mieć moc. Ci, którzy piszą tak jak mówią, bez ozdobników zdobędą serca Klientów.
  • Nie należy zapominać o analityce marketingowej. Eksperci wieszczą, że w 2018 nastąpi jej profesjonalizacja – w sferze wykorzystania narzędzi i metod (bardziej rozwinięte modele analityczne, zaawansowane narzędzia).

Źródła:

https://sprawnymarketing.pl/trendy-2018/
https://paweltkaczyk.com/pl/trendy-marketingowe-2018/
https://premium-consulting.pl/blog/marketingowe-trendy-2018/
https://www.forbes.pl/biznes/trendy-marketingowe-w-roku-2018/x9xgq1k
https://nowymarketing.pl/a/16613,trendy-2018-wg-ekspertow-cim

O autorze

Agnieszka Szynal

Największą satysfakcję ze swojej pracy osiągnęła kończąc filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w 5 proc. najlepszych absolwentów. Wykształcenie i zamiłowanie do literatury psychologicznej i społeczno-obyczajowej pomaga jej w codziennej pracy, w zrozumieniu potrzeb użytkowników i nawiązania z nimi wspólnej płaszczyzny porozumienia. Po pracy zamienia klawiaturę na długopis, a dokument elektroniczny na tradycyjny notes, w którym zapisuje swoje myśli.

Zostaw komentarz

Brak komentarzy

19 + sixteen =