Content marketing

Wartościowa treść w branży e-commerce

Jak przygotować się do tworzenia treści na serwis internetowy?

0

Chcesz stworzyć serwis internetowy, ale nie wiesz od czego zacząć? Najważniejsze jest zebranie odpowiednich materiałów. Pokażemy ci jak je przygotować.

Niezaprzeczalnie Internet to dziś główne źródło informacji. Szukamy w nim adresu dentysty, opinii o nowym samochodzie, przepisu na pierniki czy pomysłu na szkolny referat. Szybkie i wygodne wyszukiwanie sprawia, że to informacja jest najbardziej pożądanym towarem w sieci, a tylko witryny dostarczające wartościowy content są popularne i mogą sprzedawać.

Czym jest wartościowy content?

Dobry content na stronie internetowej to taki, który ściśle podporządkowany jest określonemu celowi (sprzedaży, dostarczaniu informacji lub porad), skierowany jest do właściwej grupy odbiorców we właściwym czasie i odpowiedniej formie. Stąd też tworzenie wartościowego contentu wymaga odpowiedniego przygotowania, twórczego podejścia i korekty.

Content na stronie to tylko tekst?

Musisz wiedzieć, że treść na stronie to nie tylko tekst, który umieszczasz w serwisie internetowym. Content obejmuje wszystko, co ma się na nim znaleźć, a sam tekst to jeden z elementów. W skład contentu wchodzą zatem m.in.:

  • grafiki i zdjęcia,
  • elementy multimedialne (wideo, animacje),
  • infografiki,
  • prezentacje,
  • wszystkie teksty – artykuły blogowe, aktualności, oferty, opisy produktów itp.,
  • mapy, wykresy,
  • regulaminy i informacje np. te dotyczące sposobu i kosztów dostawy,
  • przyciski przenoszące do innych podstron lub serwisów,
  • a także odpowiedni układ wszystkich elementów na stronie.

Przed stworzeniem witryny musisz zgromadzić jak najwięcej informacji, które później znajdą się w twoim serwisie. Pomoże ci w tym pierwsza część naszego poradnika, w którym zajmiemy się początkowym etapem – przygotowaniem materiałów niezbędnych do stworzenia oryginalnego i dobrego contentu.

>> Sprawdź jak my przygotowujemy content <<

Przygotowanie się do tworzenia treści

Rzetelne przygotowanie i pozyskiwanie informacji skraca czas tworzenia serwisu internetowego nawet o 80%. Paradoksalnie ten etap wymaga największego nakładu pracy i czasu, ale jego wynikiem jest wartościowa treść, która przyciągnie odbiorców i zagwarantuje wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych.

Odpowiedź na podstawowe pytania:

Jaki jest cel tworzenia treści na stronie?

Precyzyjne określenie celu tworzenia contentu na witrynę uzależnione jest od jej rodzaju. Inny cel będzie przyświecał ci przy projektowaniu zawartości sklepu, artykułu na bloga a jeszcze inny serwisu informacyjnego czy edukacyjnego.
Przykładowe cele:

  • wzbudzenie zainteresowania nowym produktem,
  • skłonienie do skorzystania z oferowanej usługi,
  • skierowanie użytkownika na inną stronę (np. z bloga na stronę sklepu),
  • informacja o zmianach w przepisach,
  • zapisanie się do newslettera,
  • rozwiązanie problemu, z którym borykają się twoi klienci,
  • nauka języka w przystępnej formie,
  • rozrywka.

Do kogo kierujesz witrynę?

Dokładne określenie grupy docelowej jest niezwykle ważne.  Inaczej będziesz pisał dla robotnika po zawodówce, inaczej do nastolatka zafascynowanego nowymi technologiami, a jeszcze inaczej do właściciela dużej firmy. Inaczej argumentować będziesz zwracając się do kobiety, a inaczej do mężczyzny. Musisz dopasować swój sposób wypowiedzi do światopoglądu czytelnika, by przekonać go, że rozumiesz go i znasz rozwiązanie jego problemów. Musisz stanąć po tej samej stronie barykady, co odbiorca oferty i popatrzeć na świat jego oczami.

O swojej grupie docelowej musisz wiedzieć zatem:

  • jaki jest wiek, płeć odbiorców,
  • gdzie mieszkają (wieś, miasto, dom, mieszkanie w bloku, kawalerka – z każdym miejscem zamieszkania wiążą się inne problemy)
  • czym się zajmują (czy pracują w domu, czy w korporacji),
  • jaki jest ich stan majątkowy i jakie argumenty najlepiej do nich przemawiają (np. człowiek zarabiający niewiele szuka oszczędności, a ten, którego dochód przekracza kilkanaście tysięcy – luksusu),
  • jakim językiem i stylem wypowiedzi się posługują (typowe zwroty, słownictwo – np. nastolatek używa slangu młodzieżowego, specjaliści z branży internetowej często wtrącają branżowe określenia z języka angielskiego),
  • jakie mają zainteresowania (np. gospodynię domową zainteresuje nowy przepis, meloman zwróci uwagę na nowy model słuchawek, a wakacyjny turysta sprawdzi najtańsze loty do Tunezji),
  • czym zajmują się po pracy/szkole (kino, siłownia, robótki ręczne),
  • z jakimi problemami się borykają (np. dymiący piec, brak pomysłu na obiad, kłopot z wyborem samochodu),
  • jakie mają potrzeby (np. nowy telewizor, szkolenie poszerzające kwalifikacje zawodowe, baner reklamowy dla firmy, prezent dla babci).

Najlepszym sposobem na odpowiedzenie sobie na pytanie do kogo kierujesz swoją witrynę jest stworzenie modelowego odbiorcy tzw. persony. Dzięki niej łatwiej można zwizualizować sobie odbiorcę i stworzyć content, który przyciągnie jemu podobnych i skłoni ich do działania, a tym samym przyczyni się do realizacji celu, który określony został wcześniej.

Gromadzenie materiałów

Jeśli już wiesz jaki cel chcesz osiągnąć poprzez stworzenie contentu i do kogo ma być skierowana witryna – czas na przygotowanie odpowiednich materiałów. Musisz odpowiedzieć sobie jaka forma najlepiej przemówi do odbiorcy i skłoni go do działania. Dla jednych będzie to grafika, dla innych interesujący tekst, a jeszcze dla innych przydatna infografika. Rodzaj materiału zatem jest uzależniony przede wszystkim od rodzaju serwisu, celu i odbiorcy. Ma uświadomić użytkownikowi pokusę, potrzebę, którą może zaspokoić dzięki tobie.

To jakie materiały potrzebne ci są do stworzenie najlepiej pokazać na przykładzie:

Prowadzisz sklep z różnymi akcesoriami i formami do pieczenia. Twoja grupa docelowa to gospodynie domowe, lubiące pichcić dla rodziny. Załóżmy, że mają 25-50 lat, lubią wypróbowywać nowe przepisy, cenią sobie praktyczne akcesoria kuchenne, które ułatwiają pieczenie i gwarantują doskonały efekt, np. ciekawy kształt ciasteczek.

Materiały, które musisz zgromadzić:

  • zdjęcia produktów,
  • opisy produktów uwzględniające zalety i korzyści wynikające z użytkowania,
  • instrukcje obsługi, parametry techniczne produktów,
  • cena,
  • zdjęcia apetycznych wypieków, do których zostały użyte twoje produkty,
  • materiały z przepisami na wypieki z wykorzystaniem twoich produktów w formie artykułu, grafiki lub wideo,
  • szczegóły dotyczące zamówień, sposobu i kosztów dostawy, regulaminów,
  • dane kontaktowe i informacje o sklepie.

Analiza zgromadzonych informacji

Po zgromadzeniu materiałów należy przystąpić do ich analizy. To pomoże ci stwierdzić, czy masz wszystko, by stworzyć wartościowy content. Jeśli dysponujesz wszystkimi potrzebnymi informacjami możesz zacząć tworzyć. Często jednak okazuje się, że nie posiadasz wystarczających materiałów np. brakuje zdjęć produktów albo ich opisów. W takiej sytuacji musisz je zdobyć, np. zlecić wykonanie zdjęć, dopytać to, czego nie wiesz o produkcie np. na spotkaniu z klientem.

 

>> Czytaj dalej o TWORZENIU TREŚCI <<

O autorze

Joanna Gątarska

Pisze od kiedy nauczyła się trzymać długopis w ręce, obecnie najchętniej o copywritingu i tematyce związanej z social media. Po studiach polonistycznych postanowiła spróbować sił w reklamie i lokalnym czasopiśmie. Jednak najlepiej czuje się z laptopem na kolanach. W wolnych chwilach eksperymentuje w kuchni, na własnym blogu i w sali gimnastycznej. By poprawić sobie nastrój pisze zjadliwe bajki o najbliższych znajomych, ku ich niezrozumiałej uciesze.

Zostaw komentarz

Brak komentarzy

Standardy projektowania stron WWW

Standardy projektowania stron WWW nie są zbiorem sztywnych reguł, według których serwisy internetowe powinny być budowane. Podejście takie sprawiłoby, że strony niewiele by się różniły. ...