Content marketing

Wartościowa treść w branży e-commerce

Content marketing – czym tak naprawdę jest?

0

Według Instytutu Content Marketingu ponad 85% marek używa contentu, ale mniej niż połowa uważa, że jest w tym naprawdę dobra.

O content marketingu wypowiadało się już wielu teoretyków i praktyków. Każdy rozumie go nieco inaczej i stara się go oswoić po swojemu. Mimo różnicy zdań i teorii specjaliści przyznają jedno – dobrze prowadzony marketing treści to klucz do sukcesu we współczesnej sieci.

Czym tak naprawdę jest content marketing?

Definicja dla laika

Content marketing to strategiczne podejście marketingowe skupiające się na tworzeniu i dystrybucji cennych , istotnych i spójnych treści, które ma za zadanie przyciągnąć i utrzymać dokładnie określoną publiczność i, ostatecznie, ma prowadzić do rentownych działań klienta – taką definicję podaje Instytut Content Marketingu. Nieco łatwiej istotę marketingu ujmuje Nail Patel, współzałożyciel KISSmetrics, Crazy Egg i główny ekspert w Kauffman’s Funders School – content marketing to sposób w jaki właściciel marki edukuje obecnych i przyszłych klientów o swoim produkcie i usługach. Celem jego działań jest oferowanie rad, pomocy, informowanie o wszystkim, co może być pomocne dla klienta. Ten rodzaj informacji może być udostępniany za pośrednictwem bloga, video, postów w mediach społecznościowych albo na tradycyjnych formach druku. Możliwości jest nieskończenie wiele.

Marketingiem treści zatem można nazwać wszystkie treści generowane i promowane przez markę, które są przydatne lub atrakcyjne dla klienta i które w nieinwazyjny sposób uświadamiają mu potrzebę skorzystania z oferty. W każdej branży najlepszym sprzedawcą okazuje się być ten, kto udziela informacji, argumentuje i nie wmusza w klienta zakupu produktu lub usługi. Content marketing ma sprawić, że odbiorca przyjdzie do sklepu sam.

Co składa się na content marketing?

Marketing treści można podzielić na dwa kluczowe etapy – tworzenie wartościowych treści i ich dystrybucja. By content marketing przynosił pożądane efekty trzeba pamiętać o obu.

1. Content na wysokim poziomie

Treści tworzone przez markę to podstawa content marketingu. Na dobry content składają się 3 elementy – ilość, wartość i różnorodność (3V – volume, value, variety). Po pierwsze ilość treści – nie możesz publikować dwa razy w miesiącu i mieć nadzieję, że ktoś cię znajdzie.(…) Musisz być obecny w naszym zawsze-dostępnym i zawsze-połączonym świecie. – pisze Michel Brenner, dyrektor strategiczny NewsCred i laureat nagród Forbesa dla 40 najlepszych marketerów w social media. Drugim elementem jest wartość. Twój content musi być dobry. Zawsze rekomenduje markom identyfikowanie się z tym, co chcą mówić (tematy komunikacji powinny dotyczyć ich marki) i dokładanie starań, by tworzyć wartościowy content wokół tych tematów – kontynuuje Brenner. Ostatnim składnikiem jest różnorodność. Ludzie (i wyszukiwarki) nagradzają te marki, które przekazują wartość na wiele sposobów. Więc pomyśl o artykułach opartych na tekście, filmach, prezentacjach w SlaidSahre, statystykach i wszystkie te sposoby udostępnij w sieci, mediach społecznościowych i w wersji mobilnej – dodaje.

2. Promocja treści – SEO + social

Jak wspomnieliśmy wcześniej, nawet najlepsze treści same nie wpadną w ręce użytkowników, trzeba im w tym pomóc – zadbać o SEO i dobrać skuteczne formy promocji.
Shelly Kramer, włascicielka V3 Integrated Marketing i laureatka nagrody Forbesa na najlepszy blog o marketingu i social media, twierdzi, że największym problemem marek jest brak strategii, która uwzględni obok wartościowego contentu także SEO i portale społecznościowe. SEO, social i content razem pracują na twój sukces. Marketerzy zbyt często tego nie rozumieją – stwierdza i dodaje – Nie osiągniesz sukcesu z contentem nie popartym solidną obecnością w mediach społecznościowych. Nie będziesz też miał świetnych wyników z SEO bez zrozumienia roli świeżego i wartościowego contentu oraz gry prowadzonej w kanałach społecznościowych. Możesz publikować świetny content na swoim blogu firmowym, ale nikt go nie zobaczy.
Content marketing to dystrybucja wartościowej treści, przyciąganie uwagi, zdobywanie zaangażowania – pisze Barbara Stawarz, założycielka Content King i dodaje – Content marketing nie opiera się bowiem na fabryce treści. To przede wszystkim sztuka zrozumienia i zaspokojenia potrzeb naszego klienta.

Wartościowa zawartość tylko dla biznesowych gigantów?

Tworzenie oryginalnych treści nie należy do najtańszych (według Instytutu Content Marketingu marki przeznaczają obecnie 32% swojego budżetu właśnie na content marketing, a 60% z nich zamierza zwiększyć wydatki z nim związane w przeciągu najbliższych 12 miesięcy) i najprostszych rozwiązań. Mało tego, budowanie zawartości musi potrwać. Contentowi musisz dać czas. Nie oczekuj imponujących efektów po trzech albo sześciu miesiącach, ale na pewno zobaczysz różnicę – zapewnia Patel – W ciągu trzech pierwszych miesięcy powinieneś zobaczyć większy ruch na swojej stronie. W ciągu roku zauważysz dobre rezultaty i okazję do zwiększenia zainteresowania twoją witryną.

Mimo tego, nie tylko duże firmy powinny zwrócić uwagę na content marketing. Tworzenie wartościowej zawartości to szansa dla małych i średnich marek, by zaistnieć na rynku internetowym. Biznesowi giganci mają wyrobione imię i często ogromny budżet, dzięki temu mogą sobie pozwolić na nietrafione decyzje reklamowe. Małe firmy z ograniczonymi finansami muszą wybierać mądrze i przy tworzeniu wykazać się pomysłowością, by budować świadomość marki wśród obecnych klientów i zdobywać nowych. Dobry content marketing buduje zaufanie. A kiedy ktoś ci zaufa prawdopodobnie będzie bardziej skłonny do zakupu i powiedzenia o tobie rodzinie i przyjaciołom – mówi Patel.

Wnioski na koniec

Content marketing znacznie różni się od tradycyjnego podejścia sprzedażowego. Zamiast nakłaniania do skorzystania z oferty lub usług, edukuje, bawi i buduje zaufanie i lojalność klientów, którzy sami przychodzą do sklepu.
W content marketingu nie wolno skupiać się tylko na tworzeniu wartościowych treści. Bardzo istotne znaczenie ma dotarcie do klientów poprzez promocję na różnych płaszczyznach i SEO.
W marketing treści inwestują przede wszystkim duzi gracze biznesowi, ale to ogromna szansa dla małych i średnich marek na sukces. Nie trzeba korzystać marketingu treści zakrojonego na szeroką skalę, czasem wystarczy sukcesywnie realizowana strategia uwzględniająca jedynie klika możliwości. Dobrze przygotowana contentowo witryna internetowo, blog ekspercki czy kanał YouTube może stać się drogą do serc klientów.

 

BIBLIOGRAFIA:

http://www.inc.com/anita-newton/what-exactly-is-content-marketing-and-why-do-you-need-it.html
http://www.forbes.pl/moda-na-content-marketing-czy-warto-wdrazac-go-w-firmie-,artykuly,184023,1,1.html
http://www.contentking.pl/blog/czym-jest-content-marketing/

What Is Content Marketing?

O autorze

Joanna Gątarska

Pisze od kiedy nauczyła się trzymać długopis w ręce, obecnie najchętniej o copywritingu i tematyce związanej z social media. Po studiach polonistycznych postanowiła spróbować sił w reklamie i lokalnym czasopiśmie. Jednak najlepiej czuje się z laptopem na kolanach. W wolnych chwilach eksperymentuje w kuchni, na własnym blogu i w sali gimnastycznej. By poprawić sobie nastrój pisze zjadliwe bajki o najbliższych znajomych, ku ich niezrozumiałej uciesze.

Zostaw komentarz

Brak komentarzy